2009. szept. 18.

Földrengések 2009 június-augusztus



A fönti sávban van kiirva, hogy melyik területeket érintett a földrengés. A mi városunk is a listában van.



A videón láthatjátok, hogy hogyan közvetiti a tv a földrengéseket, főleg, ha erősről van szó. Mivel Japán több törésvonalon helyezkedi el, ezért tényleg nem ritka itt ez a jelenség. Előfordul, hogy évente 5000 kisebb földrengés is van.  Ráadásul itt rengeteg mélytengeri árok van a közelben, igy tényleg ideális hely a földrengésnek. És nem csak annak, hanem cunamiknak és tájfunoknak is. Ami előny származik a szigetország elhelyezkedéséből az talán az, hogy rengeteg hőforrás van, amit a japánok olyannyira szeretnek.

A legpusztitóbb földrengések 1923-ban és 1995-ben voltak. Akkor nagyon sok ember vesztette életét, vagy házát, vagy súlyosan megsérült.

Nem vagyok tisztában azzal, hogy milyen skála a használatos itt, illetve van e különbség a magyar skálával. Nem voltam jó földrajzból...te ha azt irom Magnitude, akkor az csak mond valamit...vagy nem...utána kéne néznem rendesen:)
Mióta itt vagyok 2-szer éreztem elég erős földrengést. Az a baj, hogy nem irtam fel melyik napokon történtek, mert akkor meg tudnám nézni milyen erős volt...egyikre emlékszem csak, a tvből. M6.9-es volt a központjában a rengés ereje. A tengerből indult, kb 300 km-re tőlünk. Ezért szerencsére nem lehetett teljes erősségében érezni. De hintázott a csillárunk, hintázott a házunk, mozogtak a tárgyaink. Kicsit ijesztő volt, de nem túlzottan. A vicces az, hogy nem is tudtam, hogy ez földrengés először, hisz ez volt az első földrengéses élményem Japánban. A kanapén ülve, tvnézés közben csak azt éreztem hirtelen, hogy iszonyatosan szédülök és a szivem mintha kiakarna ugrani a helyéről, úgy lüktetett és fájt. Mondom magamban: "Te jó isten! Mi a bajom?! Ilyen szarul még nem éreztem magam...". Aztán felpillantok, és látom, hogy a csillár himbálózik. Felálltam, megnyugodtam, hogy nem nekem van bajom, aztán leültem, mert attól függetlenül még mindig szédültem. Ez a hintázás elég fura érzés. Párom a wc-n ült, neki is volt egy jó kis élménye a ringó klotyóban:)
Szinte rögtön, már a tv is mutatta, hogy mi a helyzet. Szerencsére a rengés nem tartott tovább 1 vagy 2 percnél. A kutyám reakciója volt a legviccesebb. Még csak fel se állt, vagy meg se lepődött. Csak amikor vége volt a rengéseknek, vakkantott egyet. Hát azt nem tudom, mit akart ezzel mondani, de nem kizárt, hogy azt, hogy: "vége!".

Ezután, talán másnap hajnalban, vagy pár héttel később, már tényleg nem tudom...a tv közvetitett egy másik rengést reggel,  ami nagyon erős volt. De ezt már nem éreztük, pedig minket is érintett. Hát aludtunk. Talán megint csak ringott, hintázott a ház, és nem rezgett, ezért még mélyebben álomba ringatott minket:)

Aztán volt párszor élményem kisebb rengésekkel, de azokat szinte alig éreztem.
Volt még egy nagyobb. Épp számitógépnél ültem és akkor megrezgett az asztal egy fél percre meg a lámpa is mozgott egy picit.
Azóta nem éreztem több rengést. Remélem nem is fogok már. Érdekes az egész, meg minden, de kinek hiányzik a baj.

Egyébként itt teljes készültség van mindig. A tv közvetiti rögtön a vészhelyzeteket, tsunamikat, tájfunokat (ebből is már kb. 3 volt, mióta itt vagyok). Ha vészhelyzet van, akkor van mindenhol menedékhely. A házakat erős szerkezetekre épitik, a modernebbek meg is emelkednek egy 15-20 centit, ha földrengés van, egy levegővel működő rendszer segitségével.

Az emberek itt megszokták ezeket, nem nagyon lepődnek meg ha mozog a föld. Én sem félek, annak ellenére, hogy ilyen sűrűn van ilyen jelenség. De fel kell készülni mindenre, nem szabad pánikba esni.

Nincsenek megjegyzések:

Ajánlott

Related Posts with Thumbnails