2009. szept. 25.

Japán ételek: 10. TAMAGO - vagyis, a tojás.


Tojás minden országban van szinte, úgyhogy gondoltam írok erről is. Ebben az országban a tojások általában fehér héjúak, de persze van olyan is, mint Magyarországon, olyan igazi falusi színű is. Belülről és ízben is ugyanaz egyébként, semmi különös. Ami viszont említésre méltó, ahogyan bánnak a tojással. Szinte már művészeties az elkészítési módja, és mégsem bonyolult. Én is szívesen csinálok ilyesmiket.
Japánban a tojás nemcsak kifejezetten reggelikor ehető, hanem a nap bármely szakaszában. Nyersen is nagyon gyakran fogyasztják.

TAMAGOYAKI - tojás omlett
-----------------------------------
Jól néz ki, ugye? (A képet megint nem én csináltam, de sokszor csinálok ilyen omlettet.)
A tamagoyaki tényleg egy szimpla tojás omlett, csak szép formában megcsinálva. Általában ízesítést is adnak hozzá, mint dashi (hal vagy alga alaplé), cukor, vagy szójaszósz. Ezektől az összetevőktől még ízletesebb lesz eme egyszerű étel.
Még a dolgokat variálni is lehet, ha úgy tetszik, mert esetleg a közepébe lehet spenótot, algát, sonkát, virslit, vagy bármi más egyebet sütni ami az eszünkbe jut.

Ilyen alakú serpenyőben a legjobb ezt kisütni. Elárulom, nekem nincs ilyenem és soha nem is volt, de kerek serpenyő is kiváló. A tojás széleit meg levágom, és akkor is nagyon szép forma sikerülhet.
Ha pedig valaki, még jobban szeretné kidekorálni a tojásrántottáját akkor az úgynevezet sushimakival, tehát azzal a mini bambusz gyékénnyel is körbe tekerheti, dekoratív, hullámos széleket kapva végeredményül.

A sütési eljárás profi módon ezen a videón nézhető meg:




Kicsit háziasabb módon:



A tamagoyaki gyakran eleme a bento dobozoknak, vagy a japán stílusú reggeliknek.





ONSEN TAMAGO - Hőforrásban főtt tojás
-----------------------------------------------



Eredetileg ezt tényleg hőforrásban lassú, nem forrásban lévő vízben főzik meg.
Persze otthon is elkészíthető:
Kiveszed a hűtőből a tojásokat, hogy szobahőmérsékletűek legyenek. Felforralsz annyi vizet, mint amennyi majd ellepi a tojásokat. Kikapcsolod a tűzhelyet. Óvatosan egy kanállal beteszed a tojásokat a vízbe, hogy nehogy megrepedjenek, majd teljesen lefeded egy fedővel. 30 perc múlva kiveszed a vízből és mintha nyers tojást nyitnál fel, úgy nyitod ki ezt is, bele egy kis tányérba. Rá szójaszósz. És kész is!
Ami az állagában érdekes, hogy a tojás sárgája kemény lesz, a fehérje meg nagyon nagyon lágy.  Nyami.

ÖTLETES FŐTT TOJÁSOK
--------------------------------------




Különböző tojásformák vannak a boltokban, én még soha nem próbáltam, de tv-ben már láttam ilyet. Tulajdonképpen főtt tojást kell csinálni és még meleg állapotban, megpucolva, bele kell rakni ezekbe a formákba, majd jól lenyomni és vizben hűlni hagyni. (ha jól emlékszem.) Kihűlés után a tojás teljesen felveszi a forma alakját. Ételszinezékkel szoktak még színt is adni neki néha. Nagyon ötletes és aranyos szerintem.

2 megjegyzés:

Pejho írta...

zia Toke!

Nem tudom, hogy elolvasod-e a régi bejegyzéseidhez írt hozzászólásokat, de talán ....
Kipróbáltam a TAMAGOYAKI-t és tényleg nagyon jópofa ennivaló. Üresen is csináltam, meg vegyes zöldséggel sütve. De a következő a spenótos lesz.:) Nagyon laktató!
Köszönöm a receptjeidet! És persze a többi érdekességet is, amivel megismertettél.

Pejho

Toke írta...

Szia Pejho!

Köszönöm, hogy olvasod a blogot!:)
És örülök, hogy tetszett a recept is!
A hozzászólásokat pedig mindig olvasom, mivel nincs sok...eddig a tiéd a második.
Jó étvágyat a spenótos tamagoyakihoz!

Üdv,
Toke

Ajánlott

Related Posts with Thumbnails